Skinn-SM 2024

Bästa besättning vita skinn 1:a Graute gård, 2:a Skinnarve gård och 3:a  Norra Apleröd

Ett glänsande förslag !

Vårt unika svenska

L E I C E S T E R F Å R

- det svenska, unika, vita pälsfåret.

Ett snabbväxande, medeltungt köttfår som dessutom producerar glänsande vita pälsskinn eller lång härlig gobelängull.

Ett lättskött och sunt får som klarar varierande miljöbetingelser i hela landet.

Passar både i renrasig produktion och för korsningsändamål.

Resultat Skinn-SM 2024 i Tranås

Handdukar med leicesterfår motiv

kan beställas här

Köpa och sälja livdjur, anmäl dig till Marie Rydin-Alveskog om du har livdjur till salu!

Ni som säljer livdjur skänk ett års medlemsavgift till de nya djurägarna som då blir medlemmar i Leiceterfårsföreningen för endast 200 kr, kontakta kassören i föreningen.

Eldrimners YH-utbildning i Mathantverk

Vi vill gärna ha din hjälp att sprida detta. Tipsa gärna personer som du tycker borde gå utbildningen och sprid i ditt nätverk. Jag bifogar en digital folder för den som vill veta mer. All info finns också på Eldrimners hemsida.  Inlägg om utbildningen finns både på EldrimnersFacebook och Instagram, dela gärna! Läs mer här.

Sofia Klasson sofiak@eldrimner.com svarar gärna på frågor om utbildningen och du är så klart varmt välkommen att höra av dig till mig om du undrar över något eller har idéer om ställen/kanaler där vi borde synas med den här utbildningen!

Genom rätt livdjursval kan vi påverka både kött och päls!

Ny svensk standard för lammköttskvalitet
Föreningen var med och startade projektet Lammlyftet, som nu kommit med ett spännande förslag kring en svensk standard för lammköttskvalitet, se bilaga 1.

Teknikprojektet
Teknikprojektet har nu fått avslag från Jordbruksverket. Ansökan fick höga poäng men andra fick högre. Arbetet fortsätter dock och en ny ansökan håller på att utformas.

KALENDER

Nyhet!