Embryolammen

Birgit och Arne Sturesson deltog på utställningen på Brunnby med sina 2 tasmanska leicesterbagglamm

Om du har facebook se film på bedömningen på gruppen "leicesterfår".

www.brunnbylantbrukardag.se

Läs Inga-Gretas entusiastiska beskrivning nedan.

Tankar kring lamm födda med hjälp av embryon importerade från Tasmanien hösten 2018.

År 2004 gjorde vi, två gotländska leicesterfårägare, vår drömresa till Australien. Vårt värdfolk som kände till vårt speciella rasintresse tog oss med till en stor farm med bl.a. engelsk leicester. Det var klippningstid och mitt emellan det minst sagt magra betet och en fullkomligt magnifik ullskörd stod en flock av välnärda djur! De hade visserligen inga lamm och markerna var ju vidsträckta, men allt tydde ju på en strålande foderomvandlingsförmåga.

När vår svenska rasförening erbjöd oss att investera i embryon av denna kaliber, behövde man inte tänka länge innan bokning av tio stycken, inte bara för att pigga upp rasen i största allmänhet, men särskilt med tanke på det torra klimat som verkar ha kommit för att stanna. Dessutom kan det vara så att ullproduktion, rätt hanterad, går en ny vår tillmötes. Tolv preparerade tackor resulterade i elva inlagda embryon och efter spänd förväntan såg åtta lamm dagens ljus. Lätta lamningar med pigga ungar, på benen direkt! Helt förtjusande att se på, lockiga ända ner på fotknölarna, lurviga huvuden och långa svansar, samtliga ben korrekt ställda!

Har sysslat med egen och andras fåravel i över 50 år, semin, avkommeprövning, mönstring, riksbedömning och urval men aldrig tidigare varit med om en insats som känns så vitaliserande! Trots att mammornas vinterfoder varit relativt näringsfattigt och att flocken nu går på magra naturbeten så växer lammen så det syns. Det är för tidigt att avgöra skinnens utseende, men pälsen är tät och extremt glansig, vilket bådar gott för den som  vill korsa tackor som kanske blivit lite för storlockiga och glesa. Som fårägare med vana att hålla i plånboken har vi för var dag som går blivit allt mer övertygade om att dessa lamm blir en så god affär att vi bokat ytterligare tio embryon för inläggning i höst. Att döma av lyriska rapporter från övriga landet lär vi inte bli ensamma om att vilja ha fler sådana lovande lamm.

Foto: Årets embryo lamm, Inga-Greta

Plan för användandet av nya blodslinjer från Engelsk Leicester enl. PM (Jan Philipsson)